Wat je moet weten voordat je begint met je horecabedrijf!

Gedurende het jaar 2022 is het aantal nieuwe horecaondernemingen met 30% gestegen in vergelijking met 2021. Mesa Belastingadviseurs merkt op dat deze groep het soms lastiger vindt om de administratie zorgvuldig bij te houden.

Personeelsadministratie

Het is belangrijk om je als werkgever te houden aan wettelijke verplichtingen. Voor de belastingdienst ben je onder andere verplicht een personeelsdossier en de salarisadministratie bij te houden. Wij raden het met deze gegeven in ons achterhoofd aan om het niet zelf te doen, en het juist uit te besteden.

Online kassasysteem

Om voor elk product wat je verkoopt het juiste btw-tarief te hanteren, is een online kassasysteem die goed communiceert met het online boekhouding programma van essentieel belang. Dit biedt zekerheid op alle gebieden van administratieve werkzaamheden zoals de bewaarplicht van 7 jaar voor de administratie.

Wet BIBO

Om een horecabedrijf te beginnen moeten er ook vergunningen aangevraagd worden de gemeente kan vervolgens een BIBOB-onderzoek doen. Dit is een integriteitsonderzoek waarbij de gemeente wilt voorkomen dat de onderneming criminele activiteiten faciliteert, zo beschermt de gemeente bonafide ondernemers. Mesa Belastingadviseurs ondersteunt klanten in deze bij het aanvragen van vergunningen.

Print of deel het artikel

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print

Contacteer MESA

MESA Kantoor Locatie